Kamis, 19 November 2015

Rawatan Sista ovari - Apakah Pilihan Anda?

Rawatan Sista ovari - Apakah Pilihan Anda?

Setiap wanita mempunyai masalah dengan sista ovari memerlukan satu pelan rawatan sista ovari yang sesuai untuk dirinya. Walau bagaimanapun, rawatan mungkin berbeza-beza mengikut keadaan tertentu seperti saiz sista, simptom menyampaikan serta keseriusan sista tersebut. Oleh kerana sista ovari mempunyai pelbagai jenis, pilihan rawatan juga bergantung kepada jenis sista (cyst berfungsi, sista dermoid dan endometriomas) wanita yang sedang mengalami. Terdapat beberapa pilihan rawatan untuk sista ovari. Pilihan ini sama ada berkenaan penggunaan kaedah alternatif seperti ubat-ubat herba; menggunakan ubat-ubatan; dan pembedahan. Tetapi sebelum rawatan ini yang akan dilaksanakan, seseorang itu perlu mendapat nasihat doktor sama ada atau tidak ia adalah sesuai bagi yang jenis rawatan.

Kaedah ubat herba biasanya tidak bekerja bagi kebanyakan individu yang mempunyai pengalaman menggunakan mereka tetapi ada orang yang telah mengalami hasil yang positif. Mungkin ia hanya bergantung kepada bagaimana kaedah ini digunakan dan dilaksanakan. Kelebihannya berbanding dengan kaedah lain adalah bahawa ia adalah satu kaedah yang tidak invasif dan tiada kesan sampingan dan risiko telah dilaporkan. Herba seperti milk thistle dan Echinacea dikenali untuk merawat berkesan sista ovari. Diet juga sangat penting untuk dipertimbangkan sejak beberapa makanan boleh dan boleh memburukkan lagi dengan itu semakin teruk keadaan ini. Sesetengah makanan juga membantu dalam mengawal berulang. Makanan ini termasuk buah-buahan dan sayur-sayuran, bijirin wholes, dan kekacang. Makanan yang perlu dielakkan adalah daging merah, ikan mentah atau sebagainya, minuman berkarbonat dan makanan diproses. Makanan tambahan seperti vitamin dan mineral juga didapati berkesan dalam merawat dan mengawal sista tersebut.

Pil perancang juga kaedah tidak invasif digunakan untuk merawat sista. Kaedah ini membantu kerana penggunaan pil perancang berhenti kitaran haid wanita. Oleh itu perempuan itu tidak akan dapat melepaskan telur yang entah bagaimana menyebabkan sista tersebut.

Pilihan terakhir dan harus menjadi pilihan terakhir untuk merawat sista ovari sedang menjalani pembedahan. Prosedur pembedahan dilakukan jika sista wanita itu tidak bertindak balas kepada ubat-ubatan dan apabila pecah cyst memerlukan pembedahan kecemasan. Di hadapan perempuan memberi kebenaran untuk pembedahan, doktor perlu menjelaskan kepada pesakit manfaat dan risiko prosedur. Ini pembedahan termasuk oophorectomy (pembuangan satu atau kedua-dua ovari) dan cystectomy (a prosedur pembedahan di mana sista itu dikeluarkan dari ovari).

Semua kaedah ini boleh berjaya dalam merawat masalah itu walaupun perkara yang sangat penting mengikuti kaedah pencegahan. Kita harus memberi perhatian kepada tanda-tanda dan gejala-gejala wanita yang sedang mengalami dan perlu mendapat nasihat doktor dengan segera sebaik sahaja terdapat perubahan dalam fungsi badan yang normal. Seperti kata pepatah, "mencegah adalah bahagian yang lebih baik daripada mengubati".

Tidak ada komentar:

Posting Komentar