Kamis, 19 November 2015

Mengandung dan Sembelit dalam Wanita

Mengandung dan Sembelit dalam Wanita

Sembelit benar-benar boleh membuat seorang wanita hamil yang tidak selesa. Bayangkan kesakitan yang perlu anda tanggung dan tekanan yang anda perlu bertahan hanya untuk memastikan kanak-kanak itu di dalam rahim anda disimpan selamat. Sembelit di kalangan wanita dan kehamilan sentiasa dikaitkan kerana dalam tempoh ini otot-otot di usus anda menjadi santai dan bayi anda yang meletakkan lebih banyak tekanan pada usus yang lebih rendah. Buang air besar anda cenderung untuk menjadi sukar dan menyakitkan untuk menghapuskan kerana ini. Ia tidak digalakkan secara paksa mengeluarkan perkara-perkara yang najis dari badan anda kerana ini boleh menyebabkan pendarahan.

Apabila anda hamil anda boleh mengalami perubahan hormon yang mungkin memberi kesan atau mempengaruhi sistem penghadaman. Pergerakan usus juga melambatkan tempoh ini. Semakin otot usus anda berehat kerap anda mengalami sembelit. Anda akan tahu bahawa anda sembelit jika anda mempunyai pergerakan usus yang tidak kerap, najis keras, kembung perut, kekejangan dan sakit perut. Sembelit kronik juga boleh menyebabkan kesukaran apabila anda melahirkan anak anda. Ia amat disyorkan bahawa anda mempunyai gaya hidup yang sihat semasa hamil untuk mengelakkan masalah ini.

Ia adalah mungkin untuk sistem penghadaman anda untuk berfungsi secara normal jika anda mencegah sembelit daripada berlaku pada permulaan kehamilan anda. Salah satu perkara yang doktor anda akan mengesyorkan adalah untuk minum air yang banyak untuk menjaga tubuh anda terhidrat. Jika ada air yang tidak mencukupi di dalam badan anda proses pencernaan cenderung untuk melambatkan. Ini akan mengakibatkan najis yang keras dan kering yang amat sukar untuk lulus. Ini boleh diatasi dengan sama ada jus buah-buahan atau minum air setiap hari.

Jadikan ia satu tabiat untuk makan makanan berserat kerana ini jenis makanan merangsang pergerakan usus. Sistem pencernaan anda juga akan dapat untuk bekerja dengan cekap. Makanan yang anda makan juga akan diserap ke dalam aliran darah dan najis anda akan kekal lembut. Makanan yang adalah sumber serat yang baik termasuk prun, bijirin, oatmeal, roti mil penuh dan sayur-sayuran.

Bersenam sekurang-kurangnya 20 hingga 30 minit, tiga hingga empat kali seminggu juga boleh membantu penghadaman. Ia juga akan membuat penghantaran sebenar lebih mudah. Mempunyai aktiviti kurang fizikal membuat anda lebih terdedah kepada sembelit. Borang yang terbaik senaman termasuk berjalan kaki dan berenang. Yoga juga merupakan cara yang berkesan untuk mengawal pergerakan usus.

Sembelit di kalangan wanita adalah salah satu masalah kesihatan yang ditakuti semasa hamil tetapi ini boleh dielakkan dengan gaya hidup yang sihat dan tabiat makan yang betul. Jika anda masih mempunyai masalah yang berterusan dengan sembelit, pastikan anda memberitahu doktor anda mengenainya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar